Pertraktacje w sprawie przejazdów kolejowych trwały prawie trzy lata. Z chwilą, gdy zaczęły się pojawić informacje dotyczące planów modernizacji linii kolejowej E59 Wrocław – Poznań, miasto zaczęło analizować najlepsze rozwiązania uwzględniające likwidację dotychczasowych przejazdów. W przypadku Kościana chodzi o dwa bardzo newralgiczne miejsca, gdyż linia kolejowa przebiega przez środek miasta. Przejazdy na ulicy Młyńskiej i Gostyńskiej są prawdziwą zmorą dla kierowców. Na trasie pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem kursuje bardzo dużo pociągów, co powoduje, że co kilka minut spuszczane są zapory. Szczególnie w godzinach szczytu powoduje to bezustanne korki. Sznur samochodów ciągnie się czasami przez kilka ulic, blokując nawet dwa ronda. Dodatkowo w rejonie obu przejazdów działa wiele instytucji publicznych, firm oraz punktów usługowych. To dodatkowo potęguje kłopoty komunikacyjne w tym rejonie. Na to wszystko nakłada się jeszcze problem pokonywania torowiska przez pieszych i rowerzystów w niedozwolonych miejscach, gdyż po drugiej stronie torów jest duże osiedle mieszkaniowe. W ten sposób życie straciło już kilka osób.
Dlatego też samorząd z tym większym zaangażowaniem przystąpił do rozmów, chcąc przekonać PKP do przyjęcia takich rozwiązań przebudowy przejazdów kolejowych, aby jednocześnie nie kolidowały one z planami usprawnienia układu komunikacyjnego Kościana. Wreszcie strony doszły do porozumienia.
– W ciągu ul. Młyńskiej projektowana jest budowa pełnowymiarowego wiaduktu kolejowego i modernizacja układów drogowych w dojazdach – informuje Maciej Błaszkowski z PKP Polskie Linie Kolejowe. – W sąsiedztwie projektowane są miejsca parkingowe dla klientów PKP i Urzędu Skarbowego w Kościanie. W celu zapewnienia dojścia do Urzędu Skarbowego równolegle do wiaduktu kolejowego projektowana jest kładka dla pieszych nad jezdnią, której budowę sfinansuje miasto.
Taki sam wiadukt wraz z modernizacją dojazdów do niego PKP zbuduje w ciągu ul. Gostyńskiej. Ponadto w strefach przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu zostaną zastosowane ekrany akustyczne oraz tam, gdzie to jest konieczne, dodatkowo wkładki tłumiące hałas. Takie rozwiązania mają się pojawić wzdłuż niemal całej długości stacji kolejowej w Kościanie, rejonów szpitala, ogródków działkowych oraz odcinków zwartej zabudowy mieszkaniowej.
– To jest ważny dla Kościana przełom w prowadzonych od dość dawna negocjacjach – zaznacza Maciej Kasprzak, wiceburmistrz Kościana. – Pozwoli to nie tylko na wyeliminowanie uciążliwości komunikacyjnych, ale także na częściowe rozwiązanie problemów związanych z brakiem parkingu buforowego dla mieszkańców Kościana, którzy korzystają z usług PKP. To także poprawa bezpieczeństwa pieszych.
Samorząd nadal natomiast walczy o to, aby wreszcie remontu doczekał się gmach dworca. Wprawdzie obiekt znalazł się na liście budynków, które będą modernizowane z budżetu państwa oraz PKP, jednak pod warunkiem, że zbędną dla kolei powierzchnię dworca wynajmie miasto. W tej sprawie nie ma jeszcze zgody, a strony spotkają się ponownie w Kościanie we wrześniu.
Rolnicy dojadą do pól
Samorząd gminy Kościan także doprowadził do porozumienia z PKP.
Istniejące wiadukty kolejowe w Widziszewie i Nacławiu w gminie Kościan zostaną przebudowane na pełnowymiarowe wiadukty, które będą umożliwiały przejazd sprzętu rolniczego. Dodatkowo w okolicy wiaduktu w Nacławiu oraz zwartej zabudowy mieszkaniowej w Oborzyskach Starych pojawią się ekrany akustyczne.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?