Rządowy program szacowany na ponad 6,5 miliarda złotych ma pomóc w znoszeniu wykluczeń komunikacyjnych. Ostatni pociąg z Leszna do Gostynia wyjechał z dworca z Lesznie w 2012 roku 1 marca. Koleje Wielkopolskie tłumaczyły zaistniałą sytuację brakiem finansowania połączeń przez Urząd Marszałkowski. Ten z kolei utrzymywał, że kontynuowanie przewozów pasażerskich na wspomnianych liniach nie było rentowne, a ich zawieszenie i likwidacja przyniesie oszczędności w wysokości niespełna dwóch milionów złotych.
W tym roku w ramach programu Kolej Plus samorządy skierowały 96 wniosków o finansowanie modernizacji takich zapomnianych linii. W Wielkopolsce złożono dwa: na linię Czempiń – Śrem i właśnie na połączenie Leszno – Gostyń.
Inwestycje kolejowe w ramach Programu Kolej Plus skutecznie pomogą zwalczyć wykluczenie komunikacyjne oraz sprzyjają utrzymaniu gospodarki na ścieżce rozwoju gospodarczego. W regionach poprawią się warunki życia mieszkańców. Program Kolej Plus to rozwój komunikacji dostępnej, ekologicznej i atrakcyjnej – zapewnił wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Modernizacja linii z Leszna do Gostynia szacowana jest na gigantyczną kwotę 140 milionów. Ma objąć remont całej infrastruktury, ale w planach nie ma elektryfikacji. Pociągi miałyby jeździć na tej trasie z prędkością 120 kilometrów na godzinę.
Obecnie trwa ocena wniosków złożonych w ramach rządowego programu . Po niej zakwalifikowane samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku. Udział samorządu wielkopolskiego w projekcie miałby wynieść 15 procent wartości zadania.
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?